Demo Compo

Hopp rett til reglene

Lag et eksekverbart program som viser grafikk i sanntid og lager lyd. Vis frem kombinasjonen av kunnskap om programmering, musikkproduksjon og grafikk.

Beskrivelse (hva er en demo?)

En demo kan best beskrives som en slags musikkvideo, generert i sanntid på samme måte som grafikken i et spill. Vanligvis et samarbeidsprosjekt som viser talenter og kunnskap for flere fagområder, laget av flere mennesker. Stilig grafikk og fantastisk kode synkronisert til fet musikk er det som kjennetegner en god demo.

En demo er et kjørbart program, i alle størrelser fra bare noen få bytes til flere titalls megabyte. Bruk av teknologi som DirectX og OpenGL gjør demoer til både en kunstform og en teknisk prestasjon.

Anbefalte demoer

For å fullt ut forstå konseptet bak demoer er det beste å laste ned noen og se dem. Her er et lite knippe demoer, både TG-vinnere fra tidligere år og noen demoer og introer fra andre parties. Som de fleste demoer er disse skrevet for Windows, men det er stort sett video-linker for de med Mac eller Linux.

  • Rupture av ASD

    Vinneren fra fjorårets demo-konkurranse på TG.

  • Camden Town av PlayPsyCo og Kvasigen

    Vinner av demo-konkurransen på TG08.

  • Gamma av Outracks

    Vinner av demo-konkurransen på TG07, og vinneren av Scene.org-prisen for beste soundtrack fra 2007.

  • Animal Attraction av ASD

    Demo-vinner fra TG06, og nominert til Scene.org Awards for både beste soundtrack og folkets valg for 2006.

  • Meet the biots av Portal Process

    Vant demo-konkurransen på TG05.

A couple of other very good demos:

  • Stargazer av Orb og Andromeda

    Et stjernelag av demoscenere, inkludert medlemmer fra de norske gruppene Andromeda og Excess, lagde årets beste demo i 2008 .(Ble tildelt Best Demo, Best Effects og Public Choice på Scene.org awards for 2008).

  • Frameranger av Fairlight, Orange og CNCD

    Vant demo-konkurransen på Assembly09.

  • Jesus Christ Motocross av Nature og Traktor

    Beste Amiga-demo på Breakpoint09.

Regler

  1. Innlevering

    Bidrag til konkurransen skal leveres gjennom det web-baserte compo-systemet.

    Bidraget skal leveres i et Zip eller Rar-arkiv som inneholder selve demoen, alle datafiler og alle nødvendige bibliotek som trengs for å kunne kjøre demoen.

    Sære plattformer

    Hvis bidraget ditt er laget for andre plattformer enn de som nevnes i §3 må du kontakte Creativia så fort som mulig etter at du ankommer Vikingskipet, slik at vi kan bli enige om hva du må levere inn for at vi skal kunne vise bidraget ditt best mulig.

    Hvis du vet at bidraget ditt vil være vanskelig å få vist på en projektor (ingen DVI-tilkobling eller fornuftig emulator for Windows) så må du også sørge for å levere inn en video av demoen din. Vær oppmerksom på at vi fremdeles vil kreve å få demonstrert at demoen kjører på plattformen den er laget for, og at vi skal ha binærfilene slik at vi kan distribuere dem etter TG.

  2. Kåring av en vinner

    Vinneren vil bli kåret med en kombinasjon av stemmer fra publikum og jury-stemmer. Publikums stemmer vil utgjøre 67% av den endelige poengsummen for bidragene, jury-stemmene vil telle 33%.

  3. Tillatte plattformer

    • Windows (Windows7 eller Windows XP)
    • Linux (Ubuntu)
    • Mac (OS X)
    • Amiga (kjøres i emulator)
    • Atari (kjøres i emulator)
    • Gameboy Advance (kjøres i emulator)
    • C64 (kjøres i emulator)
    • Flash
    • Silverlight
    • .Net
    • Java

    Konfigurasjon av emulatorer

    For bidrag som skal kjøres i emulator tillater vi at du kommer med egne konfigurasjonsfiler for emulatoren. Det vil imidlertid være oss som bestemmer hvilke innstillinger som blir brukt når demoen vises. Dette er for å sørge for at innstillingene reflekterer faktisk hardware. vi kommer ikke til å la deg sette opp en Amiga500 med klokkefrekvens på 8GHz.)

  4. Spesifikasjon for demomaskinen

    Detaljene er ikke helt fastsatt, men det blir noe slikt:

    • Dual eller quad core-prosessor
    • SM4.0 grafikk-kort
    • Mer enn nok minne
  5. Størrelsesbegrensning

    Ingen. Men husk at det ikke er noen unnskyldning for å ikke rydde i data-katalogen før du leverer inn bidraget. I tillegg vil vi minne om at data-filer fremdeles er kult.

  6. Maksimal lengde

    8 minutter (..men demoen din skal være seriøst bra for å rettferdiggjøre å være så lang.)

    Forsøk å holde et jevnt og godt underholdningsnivå gjennom hele demoen - husk at hundrevis av mennesker vil sitte og se på, og de begynner å kjede seg fort.

  7. Generelle regler

    De Overordnede reglene for de kreative konkurransene på the Gathering 2010 gjelder for denne konkurransen.

Tilleggsinformasjon

  • Plattformen demoen er laget for vil bli opplyst om ved visning.