Jump to content

Regler for de kreative konkurransene

Av: Berit Emilie Nordbø
Publisert: 26. februar 2008 16:18

Om reglene ikke blir fulgt så vil det føre til diskvalifisering, og dette er noe vi ikke ønsker. Democrewet forbeholder retten til å diskvalifisere bidrag av ulike årsaker som ikke er listet opp her. Ikke prøv å jukse, vi finner det ut :-)

Konkurranser:

Demo
Intro
Musikk
Grafikk
Wild
Useless utility
Game development


Felles regler for alle compoer:
  • Vi tillater ikke bruk av tidligere utgitt materiale i noen av konkurransene.
  • Bidraget ditt/dine må leveres inn via partysystemet eller personlig hos democrew. (Hvis du leverer bidraget personlig, må du likevel registrere det i partysystemet).
  • Det er ikke tillatt å bruke opphavsrettsbeskyttet materiale, dvs. noe du ikke har laget selv.
  • Vi tillater også bidrag fra TG-crewet siden det finnes ganske mange kreative og flinke mennesker blant dem.
  • All avstemning (med unntak av Useless Utility) foretas av deltagerne.
  • Alle innleverte bidrag (med unntak av de som blir diskvalifisert) vil bli regnet som utgitt.
  • The Gathering forbeholder seg retten til å distribuere alle innleverte bdrag, diskvalifiserte eller ikke. Democrewet forbeholder retten til å forandre et bidrag dersom det bryter med reglene, og det ikke er mulig å få tak i deltageren. Alternativet er diskvalifisering.
  • Alle størrelsesbegrensninger refererer til de ferdigutpakkede filene, ikke arkivet!
  • Democrewet forbeholder retten til å forandre detaljer i reglene uten notifikasjon.
Les og følg alle reglene!
Ved å levere inn et bidrag bekrefter du at du har lest og godtatt reglene.

Demo:

    Felles regler:

    • Tillatte plattformer er: Amiga, Windows (Win2000/XP/Vista), .NET, Linux (x86), Java og Mac OS X. For flere detaljer, sjekk hver seksjon.
    • Maksimal visningstid er 8 minutter, men demoen din må være utrolig spennende for at vi skal vise den så lenge ;-)
    • Hvis du inkluderer noen biblioteker (libraries) som ikke er nevnt i reglene må du legge dem ved i demo-arkivet ditt. Disse filene teller også mot den totale demostørrelsen.
    • Vennligst husk hovedregelen for partydemoer: Ikke gjør dem for kjedelige eller for mørke siden mørke demoer ikke ser bra ut på storskjerm.
    • Unntak for 64k-compo: Det er ikke tillatt å bruke SDL. Link statisk til minifmod eller skriv din egen softsynth.
    • I tilfelle vi av en eller annen grunn skulle trenge å kontakte deg angående bidraget ditt er det viktig at du legger ved følgende informasjon i arkivet:
      • Kontaktmetode (e-mail eller mobiltelefon)
      • Info om noe som må ordnes spesielt for bidraget ditt. Du må likevel fullføre/fikse "partyversjoner" av bidraget ditt innen to uker etter partyet, eller bli diskvalifisert.
      • Annen info du tror democrewet trenger å vite. Vi vil helst vise frem bidraget ditt på best mulig måte, og uten denne infoen er det umulig.
    • Lag gjerne en bigscreen-modus i demoen din. Husk at prosjektorer har lavere kontrast enn en skjerm, og er derfor en del mørkere.
    • Prosjektoren for storskjermen kan vanligvis bare bruke standard vga-oppløsninger, dvs: 640x480, 800x600, 1024x768. Stick to them. Vi anbefaler forøvrig ikke at dere bytter oppløsning under kjøring av demoen.
    • Demoen/introen må ikke skrive noe til harddisken.

    Demo

      Felles regler:
      • Tillatte plattformer er: Win32, Linux, Mac og Amiga.
      • Vi kommer til å bruke samme PC for både Linux- og Windowsbidrag. Hvis bidraget ditt er multiplattform, lag en crew.txt-fil som forteller democrew hvilken plattform som skal brukes for å spille av demoen. Se under for spesifikk informasjon om de forskjellige plattformene.
      • Maksimal størrelse for alle filene i demoen er totalt 20MB (20971520 bytes). Mapper teller ikke som en del av størrelsen for Mac-bidrag.
      • Brukeren må kunne avslutte programmet når som helst kun ved å trykke ESC eller ved å trykke venstre museknapp (kun for Amiga).
      • For hardware-aksellerte bidrag kan du enten bruke Direct3D eller OpenGL (eller begge hvis du er skikkelig rar).
      • Prøv å ikke begrense demoen din til hardware fra en spesifikk leverandør, dvs- instruksjonssett som ikke er i veldig utbredt bland dagens prosessorer, merkelige OpenGL-utvidelser osv). Du kan likevel bruke spesialiserte OpenGL-utvidelser hvis du oppdager dem ved runtime, men demoen din burde ikke være avhengige av dem for å kjøre.

      Demo, Windows

      • Levér inn bidraget ditt som ett .zip-fil eller .rar-arkiv.
      • Enkel WinXP-installasjon med de nyeste DirectX- og lydkort/grafikkortdrivere installert.
      • Compomaskinen kommer til å ha .NET Framework 3.0 installert. Compomaskiner med Windows XP og Vista vil være tilgjengelig.
      • Nyeste versjon av driveren til grafikkortet.

      Demo, Java

      • Levér inn bidraget ditt som ett .zip-, .rar. eller tar.gz/bz2-arkiv.
      • Demoen må kjøre under J2SE 1.5. Du kan bruke Java 3D 1.5.0, 1.4.0, eller 1.3.2.
      • Instruksjoner om hvordan man starter demoen må medfølge.
      • Java-demoer må være multiplattform, og vil bli testet på både Windows og Mac OS X. De vil bli avspilt på Windows-pc under compovisningene.

      Demo, Linux

      • Compomaskinen kommer til å kjøre nyeste versjon av Ubuntu Gutsy, med nyeste Linux 2.6.x-kernel. Levér inn bidraget ditt som .tar.gz, tar.bz2 eller .zip-fil. (Ingen RPM tillatt).
      • For GeForce-grafikkort kommer vi til å bruke nyeste versjon av OpenGL og drivere fra nVidia. For ATI Radeon kommer vi til å bruke de nyeste standarddrivere fra ATI. Med andre ord, ikke bruk proprietære OpenGL-utvidelser i demoen, men hold deg til ARB og EXT. Dynamisk linking til libGL.so anbefales, siden NVidia ikke bruker DRI.
      • Du kan også linke dynamisk til Xlib (med DGA2), SDL, OpenPTC, OpenGL (inkludert libGLU), GLUT, libvorbis (inkludert libvorbisfile og lobogg), libpng, libjpeg, zlib, bz2lib. Ingen av disse vil telle som en del av totalstørrelsen til demoen, noe som er spesielt viktig for 64k-demoen. Vi anbefaler at du bruker statisk linking for alt annet, eller i det minste inkludere biblioteket med bidraget ditt.
      • Ingen direkte lydtilgang. Bruk av OSS, ALSA eller ESD er tillatt.
      • Du kan gjerne legge ved kildekoden, men det er selvfølgelig ikke et krav. Ta uansett med deg kildekoden i tilfelle du må rekompilere eller fikse noe.

      Demo, Mac

      • Hvis du ikke leverer inn demoen som Universal Binary, spesifiser om demoen er skrevet for PowerPC- eller Intelprosessorer. Begge typer prosessorer vil være tilgjengelige for demofremvisning.
      • Bidraget må leveres inn som .tar.gz eller .dmg.
      • Compomaskinen kommer til å bruke nyeste versjon av MacOS X (versjon 10.5.x).
      • Hvis demen din bruker biblioteker eller rammeverk som ikke er inkludert i MacOS X må du bruke statisk linking eller inkludere biblioteket i bidraget ditt.
      • Hvis demoen din ikke er pakket som en .app som kan åpnes fra Finder må du inkludere instruksjoner for hvordan demoen skal kjøres.

      Demo, Amiga

      • Alle bidrag må leveres inn som én enkelt .lha- eller lzx.fil
      • Man må på et hvilket som helst tidspunkt kunne stoppe programmet ved å trykke på venstre museknapp.
      • Alle bidrag må ha UAE-support. Hvis bidraget ditt ikke har det må du ha med din egen Amiga.
      • alle bidrag må kjøre setpatch, og kan benytte alle installerte API-er.

    64k Intro

    • Du kan bidra med enten Amiga, Mac, Java, Win32, .NET eller Linux-introer. Vi kommer selvfølgelig til å opplyse hvilken plattform som er brukt før visningen av demoen.
    • Maksimal størrelse er 64k (65536 bytes). Mapper teller ikke med i filstørrelsen under Mac.
    • Foruten størrelsesgrensen gjelder også alle reglene fra combined demo-compoen.

    Fast-Intro

    • Du kan bidra med enten Amiga, Mac, Win32, .NET, Java eller Linux-introer. Vi kommer selvfølgelig til å opplyse hvilken plattform som er brukt før visningen av demoen.
    • Vi kommer til å annonsere tema for introen under partyet.
    • Du får 8 timer på å gjøre ferdig introen din. Nei, vi kommer ikke til å utvide tidsfristen.
    • Med unntak av tema- og tidsbegrensningen gjelder også alle regler for combined demo-compoen.

    Compo-maskiner

    • PC : Intel Pentium D 3 GHz ATI X1900XTX 512 MB RAM 2 GB RAM
    • Intel Core 2 Duo 2.13GHz nVidia GeForce 8800GTXI 756 MB RAM 2 GB RAM
    • Mac: Dual Intel Xeon 3 GHz ATI XP1900 XT 512 MB RAM 2GB RAM

Musikk:

    Felles regler:
    • Maksimum lengde: 4 minutter
    • Kun ett bidrag per deltaker i hver av compoene.
    • Remixing av sanger du ikke har lagd selv er ikke tillatt. Les: INGEN remixer!
    • Alle sjangre er velkomne, og vil bli behandlet likt.

    Reason Fast Music:

    • En .rns-fil som inneholder samplene du skal bruke i bidraget ditt vil bli gitt ut under TG.
    • Du kan bruke hvilken som helst versjon av Reason frem til 4.0.x.
    • Det er ikke tillatt å legge til flere samples eller ta bort/redigere de opprinnelge samples i .rns-fila (democrew kommer til å bytte ut alle samplene i bidragene med de opprinnelige, for å forhindre juks).
    • Du kan IKKE bruke "Copy device"-funksjonen.
    • Tillatte redskap: Alt utenom NN-XT Advanced Sampler, SubTractor Analog Synthesizer, Dr.REX Loop Player og Redrum Drum Computer. Det er tillatt å bruke filter-seksjonen av Malström Graintable Synthesizer og Thor Polysonic synthesizer, men det er ikke lov å bruke synthen som lydkilde. Kortversjon: Du kan bare bruke NN-19-sampleren som lydkilde.
    • Alle bidrag må leveres i .rns-format (ikke .rps/.mp3/.wav/.aif/.ogg).
    • Fristen på å lage et bidrag vil være 5 timer fra tidspunktet sample-filen blir gitt ut.

    High quality music:

    • Tillatte filformater:
    • Ogg Vorbis (foretrekkes), 128-320 kbps (-q 7 er lik ca 224kbps på VBR, VBR foretrekkes).
    • MP3, 128-320 kbps, men >192kbps og en god encoder (dvs. IKKE BladeEnc eller Xing, takk) anbefales.
    • Bruk av ikke-kreative "verktøy" som eJay er ikke tillatt. Bare glem det :)
    • Vi kommer til å begrense compovisningen til 10-15 bidrag. Utvalget kommer hovedsakelig til å basere seg på originalitet og produksjonskvalitet.

Grafikk

    Felles regler:
    • Kun ett bidrag per person i hver compo.
    • Alle bildene vil bli skalert til 1024x768. Hvis du gjør det selv kan du forsikre deg om at det blir skalert på best mulig måte.
    • Bilder med kontroversielle utsagn (som for eksempel "Democrew suger", "partyticket stinker" eller andre politiske/religiøse påstander) vil bli diskvalifisert.
    • Ingen tekst i bildene med mindre det er en del av et tekstur, eller på en annen måte er en logisk del av bildet.
    • Alle bidrag må leveres inn som .zip- eller .rar-fil, og må inneholde følgende:
    • To versjoner av bildet, en compoversjon uten signatur, og en med signatur som vil bli utgitt etter at avstemningen er ferdig.
    • Minst tre progresjonsbilder som viser hvordan det ferdige bildet har blitt lagd. (Disse må ikke nødvendigvis være 1024*768).
    • Filnavn bør være som følger:
    • Signert versjon: tittel-dittnavn.png
    • Usignert versjon: tittel-usignert.png
    • WIP-bilder (Work In Progress): tittel-WIP-xx.jpg, der xx er rekkefølgen på progresjonsbildet.
    • Filformat bør helst være PNG for compo- og releaseversjoner, og JPG for WIP-filer.
    • Ingen norske tegn i filnavnet.

    Freestyle Graphics

    • Alle typer bilder er tillatt så lenge en datamaskin har vært hovedverktøyet for å lage det. Det holder ikke å ta et bilde med vanlig kamera for så å justere fargene i Photoshop.
    • Motivet bør være originalt. Vi trenger ikke en ny versjon av "Skrik" eller selvportrettet til Odd Nerdrum.

    Themed Graphics:

    • Samme regler som Freestyle Graphics, med unntak av at temaet for bildet må være minst ett av følgende to: "Jordens mijøverdier" og "Transformers".

    Capture the spirit of The Gathering:

    • Ta et bilde av det du føler The Gathering representerer.
    • Bruk fantasien.
    • Bruk hva som helst som kan ta et bilde. Vi bryr ikke oss om du bruker superfancy kameraer eller et dårlig mobilkamera så lenge det er et interessant bilde :-)
    • Kun fotografier er tillatt, ingen rendring eller piksellering.
    • Minimal redigering av bildet foretrekkes.
    • Bildet må være tatt fra et sted tilgjengelig for TGs deltagere.
    • Bilder av ulovlige aktiviteter vil bli diskvalifiserte. TG-reglene og norsk lov gjelder også her.
    • Kun ett bidrag per person.
    • Printscreen-bilder er ikke tillatt. Du kan selvfølgelig ta bilder som involverer pc-skjermer, men bare så lenge bildet på skjermen ikke er hovedinnholdet i bildet.

Wild:

  • Du kan bidra med stort sett hva som helst her, så lenge det kan vises på storskjerm.
  • Maksimal lengde er 8 minutter, men gjør det gjerne kortere. 8 minutter er ganske langt!
  • Ingen unødvendig nakenhet, takk. Vi forbeholder oss retten til å bestemme hva som er nødvendig eller ikke.
  • Vi forbeholder oss retten til å velge ut de beste dersom det kommer for mange bidrag. Vi tar heller en kul film med imponerende CGI-effekter enn en video av noen tullinger som løper rundt i skogen. Du kan selvfølgelig bidra med enkle filmer, men ikke gjør dem for dumme eller kjedelige. Det skader bare dere selv!
  • Angeående skade, INGEN jackass-imitasjoner. Vi gidder ikke se på deg skade deg selv.
  • Ingen CS-demoer eller andre spillvideoer. Du kan selvfølgelig bruke små klipp fra spilldemoer, så lenge det ikke er hovedpoenget med videoen. Vi i democrew er IKKE gamere!
  • Tillatte filformater er MPEG-1, MPEG-2, DivX(5.x) H.264, og XviD.
  • Vi kommer til å beholde innleverte CD-er og DVD-er for egen fornøyelses skyld. Så det så!
  • Hvis du tar opp video med vanlig kamera, vær så snill å forsikre deg om at lydkvaliteten er bra. Det er vanskelig (og kjedelig!) å følge med på en video der man ikke hører det som blir sagt.

Useless utility:

  • Lag et program som er fullstendig ubrukelig. Vær original! Programmer som sletter seg selv har vi sett før.
  • Ja, vi snakker om et program, og ikke en tre dager gammel banan eller lignende.
  • ødeleggende programmer er ikke ubrukelige, de er irriterende. Ikke lag det.
  • PHP er ikke tillatt.
  • Hvis programmet ditt ikke er lagd for linux, windows eller mac må du ta med din egen pc og demonstrere programmet selv.

Game development:

  • Tllatte plattformer:
    • Windows (DirectX, OpenGL eller vanlig Win32)
    • Linux (OpenGL, SDL, X11, konsoll)
    • Java, iinkludert J2ME/MIDP (spesifiser versjon)
    • Symbian Series 60 mobiltelefoner
    • Macromedia Flash/Shockwave (enten som webprogram eller selvstendig windows-program).
  • Deltageren må selv demonstrere spillet sitt på storskjermen. Deretter vil publikum få 24 timer på å prøve spillene og stemme på dem.
  • Hvis spillet ditt er til en mobiltelefon, ta med telefonen din så du får demonstrert spillet.
  • Noen retningslinjer:
    • Prøv å gjøre spillet så morsomt som mulig.
    • Hvis spillet har et poengsystem, inkluder en hiscore-liste.
    • Hvis hiscore-listen din er online, gjør det vanskelig å legge inn falske poengsummer. Bruk checksums eller noe.
    • Lag gjerne også en multiplayer-versjon.
    • Mobilspill bør fungere på så mange telefoner som mulig. Prøv å unngå å bruke modellspesifikke klasser i J2ME-spill, eller inkluder fallbacks. Ta også hensyn til totalstørrelsen på JAR-filen, og spillets minnebruk.
  • NTNU
  • Asus
  • Intel
  • Cisco
  • Razer
  • Netshop
  • Netshop
  • BaneTele
  • Sun Microsystems
  • NITH
  • Ementor
  • OCZ

Copyright (c) 1996-2008 KANDU and contributors. The Gathering is a registered trademark by KANDU

Powered by Etomite CMS.