Jump to content

TGs Historie

Av: Mats Frøiland
Publisert: 26. februar 2008 14:22

Begynnelsen av TG

The Gathering (TG) er et resultat av en utfordring. Etter å ha klaget på et par andre datapartyer fikk grunnleggerne av TG spørsmålet: "Vel, hvis dere tror at det er så enkelt, arranger et party selv!" Vi tenkte på det... og gjorde det.

Etter å ha brukt cirka et år til forberedelser ventet de 600 deltakere til datapartyet i 1992, men endte opp med 1100 deltakere i alt. TG fortsatte å vokse, og i 1993 var det 1400 deltakere. I 1994: 1800. I 1995 ble The Gathering arrangert i Stavanger. På grunn av lange reiseavstander ble antallet lavere (1500 deltakere), men allerede i 1996, det første året The Gathering ble arrangert i Vikingskipet deltok 2500 personer.

TG's utvikling

TG's utvikling fortsatte og i 1997 deltok 3300 personer TG's andre arrangement i Vikingskipet. Det ble utsolgt! Vi tenkte at vi ikke kunne holde folk unna The Gathering pga få plasser, så vi laget plass til 4300 deltakere i 1998. Billettene ble også utsolgt det året. Til og med cirka 10001-1500 personer fikk ikke billetter. Det samme skjedde i 1999, 2000, 2001 og 2002. I 2002 var det estimert ca 4000-5000 som ikke fikk billetter. I 2003 ble The Gathering utvidet igjen. Nå var det plass til 5000 deltakere, men enda en gang ble det utsolgt. Dette året ble mer enn 3500 personer på ventelista uten billetter.

2005-2006 hadde TG 5200 deltakere, men med vår nye billettsystem, ble det noen billetter til overs, fordi billettene kunne selges tilbake til systemet, og da var det ikke tid tid til å selge de ut igjen gjennom systemet. The Gathering 2007 ble også utsolgt, og 5200 personer hadde en skikkelig bra påske i Vikingskipet det året også.

  • 1993 – ca 1400 deltakere
  • 1994 – ca 1800 deltakere
  • 1995 – ca 1500 deltakere (Arrangert i Stavanger med lengre reiseavstand og dermed færre deltakere)
  • 1996 – ca 2500 (Første året I Vikingskipet Olympiske Arena på Hamar, kjent fra OL I 1994)
  • 1997 – ca 3300 deltakere – UTSOLGT!
  • 1998 – ca 4300 deltakere – UTSOLGT! Estimert 1000-1500 igjen på ventelista
  • 1999 – 4300 deltakere. UTSOLGT! Estimert 2000 – 2500 igjen på ventelista.
  • 2000 - 4300 deltakere. UTSOLGT! Estimert 3500 – 4000 igjen på ventelista.
  • 2002 - 4300 deltakere. UTSOLGT! Estimert 4000-5000 igjen på ventelista.
  • 2003 - 5000 deltakere. UTSOLGT! Mer enn 3500 på ventelista.
  • 2004 - 5200 deltakere. UTSOLGT! Mer enn 4000 på ventelista.
  • 2005 - 5200 deltakere. UTSOLGT!.
  • 2006 – 5200 deltakere. UTSOLGT!
  • 2007 - 5200 deltakere. UTSOLGT!

Som en av de fire store partyene i verden (Assembly i Finland, The Party i Danmark og DreamHack i Sverige), er TG både en nasjonal og internasjonal begivenhet som har vokst eksponentielt med Internettet.

Verdens største midlertidige nettverk

En av rekordene som er satt på The Gathering er at vi kunne vise at vi hadde verdens største midlertidige nettverk. I 1996 var det ca 1500 koblinger med gjennomsnittlig 700-900 brukere, og I 2000 var det mer enn 4800 koblinger og ca 2800 brukere hver sekund. En verdensrekord vi er veldig stolte av.p>

Nettverket håndterer en stor mengde data, og vi forventer å bryte terrabytegrensen i år. Websiden får flere millioner treff under selve arrangementet.

Interessen for disse arrangementene kan bli avlest etter antall nedlastninger fra scene.org som har over 6 millioner i løpet av et år, eller fra ftp.hornet.org (en del av ftp.cdrom.com), som har over 200.000 nedlastninger hver uke. Interessen for demoscenen, spilling, IRC og arrangementene rundt disse er tydelig blandt unge datainteresserte. Sitat fra en trend researcher fra Coca-Cola International trykket I Dagens Næringsliv: “Det vil være syv dominerende ungdomskulturer i fremtiden… Nummer en av disse vil være den teknologiske ungdomskulturen, og et tegn på dette er for eksempel The Gathering som holdes I Hamar, Norge hvert år.”

Nettverket

Internettilkoblingen vi tilbyr til deltakerne på The Gathering blir raskere og raskere for hvert år som går. Internettlinja på The Gathering 2007 var på hele 2 Gbit.

Hva linja blir i år er fortsatt en liten hemmelighet.

  • 1999: 35 Mbit internettilkobling
  • 2000: 35 Mbit internettilkobling
  • 2003: 1 gbit internettilkobling
  • 2004: 1 gbit internettilkobling
  • 2005: 1 gbit internettilkobling
  • 2006: 1 gbit internettilkobling. Halvveis ute i partyet ble nettverket oppgradert til 1.5 gbit.
  • 2007: 2 gbit internettilkobling.

Theme Songs

Hvert år er det en eller flere sang som før, under eller etter partyet som blir sett på som “årets TG-sang”. Det er enkelt å finne ut av dette ved å høre hvilken sanger som kommer ut fra de mange høyttalerne på partyet.

  • 1992: "Das Boot" - U96
  • 1993: "No Limit" - 2 Unlimited
  • 1994: unknown
  • 1995: "Move your ass" - Scooter
  • 1996: "Panzertruck"
  • 1997: unknown
  • 1998: "Brittas Fitta" - Björn Rosenström & "Overdose" - Snack
  • 1999: "9pm (Till I Come) - ATB
  • 2000: "Freestyler" - Bomfunk MCs
  • 2001: "Popcorn"
  • 2002: "Rosa Helikopter" - Peaches
  • 2003: unknown
  • 2004: unknown
  • 2005: "Schnappi, das kleine Krokodil" - Schnappi
  • 2006: "Boten Anna" - Basshunter
  • 2007: Ingen klar kandidat. Se under.

Mange sanger har blitt foreslått som “TG2007 sangen”, som f.eks. You are a Pirate” av Lazy Town, "Sorry Arne" av Jim & Stian K, “Det var en gång en liten fågel” av Laser, “Barber din fisse” av Dario von Slutty og “My Boobs Are ok” av Lene Alexandra Øien. Ingen av de skilte seg ut på den måten at de kan kåres som årets TG-sang, men en eller to av de hadde definitivt blitt kåret som vinner om det gikk.

Tagline

De fleste årene har TG hatt en tagline. Det betyr ikke så mye, men det har noe å si for logoen og enkelte andre materialer.

  • 2000: “The Gathering 1900 - Follow the Flow”. Inspirert av Millennium bug
  • 2001: “A Cyberspace Odyssey”. Inspirert av filmen "2001: A Space Odyssey"
  • 2002: “The Gathering: Reloaded". Inspirert av filmen The Matrix Reloaded, og en referanse til den endeløse reloadingen på websiden til PTN, i jakten på en billett.
  • 2004: "Rescue of Fractalus". Inspirert av Lucasfilmen Games' game Rescue on Fractalus!
  • 2005: "We Are The Robots". Inspirert av Kraftwerk’s sang "The Robots"
  • 2006: "The Dark Side of Pluto" Inspirert av NASA’s første sonde til Pluto.
  • 2007: "Still Puzzled?" Inspirert av den berømte fifteen puzzle"
  • 2008: "Optimus Prime" Inspirert av tallene 16 og 17.

Struktur

Organisasjonstrukturen bak The Gathering har utviklet seg fra å være arrangert av en gruppe kalt The Crusaders, til å være en non-profitt organisasjon som heter KANDU (Kreativ Aktiv Norsk DataUngdom). Organisasjonens mål er å promotere kreativt bruk av data bade på TG, i Norge og på andre arrangementer i landet, men også i utlandet. KANDU hjelper også mindre og lokale arrangementer med utstyr mm.

KANDU har hjupet partyer i Sverige, Danmark, Finland, Taiwan, UK og US, ivrig etter å gjøre det ingen andre partyer, organisasjoner, arrangementer eller firmaer kan gjøre. Vi lager løsninger på problemer som sees på som nesten helt umulig!

I februar 1998, ble TGTW (The Gathering Taiwan) arrangert med tilstedeværelse av KANDU medlemmer for å sikre at den samme kreative, enkle og uformelle miljøet råder. Her møttes fremtidige ledere innen datamijøet hverandre og skapte et nettverk for første gang!

Demoscenen

En av hovedarrangementene på TG skjer på demoscenen. For flere år siden brukte unge mennesker begrepet demo som en forkortelse for en politisk marsj eller rally. Nå er det to tusener av de ivrige nerdene rundt Europa (og stadig flere I USA) som bruker dette om et kort selvlaget program basert på grafikk og lyd som man demonstrerer. Det er ikke en demonstrasjon av et spill eller en businessverktøy, og det har ikke vært koblet til kommersiell bruk. Det eneste programmet demonstrerer er kompetansen til programmerne, eller gruppen av programmere, grafikere og musikere som har jobbet i team. Det eneste grunnen til at programmet er blitt utviklet er for å vise det fram og “nyte” berømmelsen fra selve kulturmiljøet.

Vi har pengepremier for disse konkurransene, men ære og internasjonalt anerkjennelse er definitivt nøkkelen. å kunne lage elektronisk kunst av høyt kvalitet tiltrekker oppmerksomhet fra firmaer som har med spill, musikk og grafikk å gjøre da de stadig jakter etter talenter.

Ideén bak TG

Ideén bak The Gathering er å utvikle det til å være et globalt arrangement med tilstedesværelse flere land. 5200 deltakere hovedsakelig fra Norge, men også fra Sverige, Danmark, Finland, resten av Europa og noen få fra USA (20 deltakere reiste fra USA for å delta på TG06!) vil gi kapasiteten til Norges arenaer en belastning. For å kunne levere et "lokalisert" arrangemenet, vil det gi samme følelsen til alle deltakere, med spillkonkurranser og infrastruktur både på lokalt og internasjonalt nivå for å gi en ekstra, global dimensjon til arrangementet, enten det blir arrangeret i Mellomeuropa, Asia eller USA.

Virtuell tilstedeværelse gjennom bruk av internett vil gi ny mening til cybertilstedeværelse, hvor deltakerene kan delta virtuelt, i stedet for å bare motta kjedelig, ikke-interaktiv webinformasjon

Ungdommen gjør og utfører alt på datapartyene selv, siden alle funksjoner er basert på frivillig arbeid. Kreativitet er viktig, uansett om det er demoer, musikk, grafikk, spill eller noe som helst annet som er hovedinteressen. Den typiske deltager på TG er mannlig student mellom 16-20 (mot 14-18 i 1992). TG er spesielle på det viset at de involverer jenter, med rundt 20% jenter i 1999. Alderen på deltakerene har også utvidet seg fra helt nede i 12 år, til 30 år. Flere unversitetsstudenter og dataingeniører knytter seg til og returnerer til kulturen de kom fra. Spesielt spill- og internettbedrifter sender sine folk til TG.

  • NTNU
  • Asus
  • Intel
  • Cisco
  • Razer
  • Netshop
  • Netshop
  • BaneTele
  • NITH
  • Creative
  • OCZ
  • Ementor

Copyright (c) 1996-2008 KANDU and contributors. The Gathering is a registered trademark by KANDU

Powered by Etomite CMS.