Laster...

BO7 Finale xD vant Overwatch-finalen på The Gathering

I det som startet som en meget jevn, best av sju-konkurranse, var det tilslutt BO7 DX som stakk av med seieren etter veldig godt spill mot Bitfix Gaming.

BO7 i ferd med å sette opp en defensiv posisjon på første punktet på Kings Row.

Foto: Sigurd Sveen. Et fornøyd BO7 etter å ha vunnet Overwatch-finalen på TG18. Med på laget: Fawad, Mtn, Trob, Carmau, Zappy og Melk

Dorado

Første slaget sto på Dorado. Dette er en “escort”-bane hvor det angripende laget skal lede en lastebil gjennom hele løypa. Det finnes tre sjekkpunkter underveis som gir tillegg på klokken. Kampen er over når klokken er nede på 0 sekunder, eller når lastebilen har nådd siste punktet.

Det var BO7 som startet i angrep, og de starter i høyt tempo i en dive composition. Selv om det starter i høyt tempo, så klarer etterhvert Bitfix å samle seg. De setter opp et godt defensivt spill som gjør at BO7 får kjempe hardt for å få den fremdriften de behøver. Tilslutt ender vi noen meter før siste sjekkpoint, hvor Bitfix gaming gjør en team kill i BO7 sitt siste push.

I neste runden har lagene byttet rolle. Denne gangen er det Bitfix som skal dytte payload. Det starter godt for BO7, som i en klassisk defensiv position holder første choke point en god stund. Når Bitfix først knekker første forsvaret ruller det derimot på i bra fart uten større vanskeligheter. I det siste pushet opp på siste punktet er det en trippelkill av Binarybanana (Lucio) og Danty (Tracer) som holder BO7 i sjakk. Første banen ender med seier til Bitfix.

Bitfix i ferd med å kapre kontrollen over siste sjekkpunktet på Dorado.

Bitfix 1 – 0 BO7

Hanamura

Hanamura er et assault map. Det angripende laget skal ta over punkt A og punkt B, i den rekkefølgen, fra det forsvarende laget. Men på Hanamura kom vi aldri så langt som punkt B. BO7 holdt punkt A i sitt forsvar, og dermed fikk vi et veldig kjapt besøk til Hanamura, til dette nivået å være.

Det er BO7 som starter i forsvar, en oppgave de løser på en veldig god måte. Bitfix er egentlig aldri i nærheten. De setter i gang et siste, desperat angrep i det det kun er få sekunder igjen. Men det som egentlig var rigget som et dive inn på punktet ble effektivt blokkert av et splitt og hersk-forsvar ledet av Carmau (D.va).

BO7 i ferd med å rydde opp etter siste push fra Bitfix

Med kun punkt A å ta for å vinne banen, så har egentlig BO7 aldri noen særlige utfordrninger, og de trenger ikke lang tid for å ta seg inn i punktet og deretter vinne banen. Etter to maps står det 1 – 1.

Bitfix 1 – 1 BO7

Lijiang Tower

Lijiang Tower er et control map. Det er ett kontrollpunkt, begge lag forsøker å ta punktet, og forsvare det til telleren deres når 100%. Bare laget som holder punktet har en aktiv teller. Det spilles 3 runder, på tre forskjellige kontrollpunkter.

Bitfix starter første runden med en trippeltank med Reinhardt, Zarya og D.va. BO7 på sin side startet med en dive composition variant med Lucy i steden for Mercy for å ta seg fort til punktet. På denne typen maps så er ofte mobilitet viktig, og det utnyttet BO7 bra. Dermed klarte de å holde punktet hele veien til 100% uten å gi det opp en eneste gang.

Andre kontrollpunktet er jevnere. Begge lag starter med mer eller mindre den samme teamsammensetningen som første runden. Og denne gangen fungerer ikke farten til fordel for BO7. De innser snart at de trenger mer beskyttelse på Control Center, hvor punktet er ganske åpent, og krevende å forsvare. Dermed får vi inn en Reinhardt i steden for Winston. Til slutt, etter en del frem og tilbake på punktet, så er det til slutt BO7 som går seirende ut.

Bitfix 1 – 2 BO7

Kings Row

Kings Row var dagens første hybridmap. Her skal det angripende laget ta et kontrollpunkt, og deretter flytte en payload forbi to sjekkpunkter.

BO7 gjør alt rett i begynnelsen, og tar første punktet uten større problemer. Og sånn fortsetter det frem mot første sjekkpunkt også. Med et team kill på Bitfix kan de så og si unhindret cruise payloaden frem til første sjekkpoint. På Kings row skifter fordelen drastisk til fordel for det forsvarende laget når man kommer til den siste svingen før det siste sjekkpunktet. Der er det kort vei tilbake for de som forsvarer, og lang vei for de som angriper. Taktisk er det også et punkt som er enkelt og holde for et forsvarende lag. Og nettopp dette hender her også. BO7 klarer ikke å trenge gjennom det defensive spillet til Bitfix, og tilslutt har tiden gått.

BO7 i ferd med å sette opp en defensiv posisjon på første punktet på Kings Row.

I andre runden er det Bitfix som er på offensiven. De starter med en dive composition med en Pharah. Og nettopp Pharah, spilt av Areance, skal skape store problemer for BO7. Med et par velsatte “Barrages” rydder hun vei i BO7 sitt forsvar, og Btifix får fart på payloaden. Etter å ha beveget seg relativt uhindret frem til siste svingen før siste punktet, så møter Bitifix igjen motstand fra BO7. Et kjapt ekspedert team kill senere kan Bitfix elegant leie vogna over målstreken.

Bitfix 2 – 2 BO7

Route 66

Route 66 er et rent escort map. BO7 starter definitivt best i angrep, og har ingen større problemer med å ta seg hele veien til det første punktet etter overkjøring i den første teamfighten. Deretter får BO7 trekke seg tilbake og omgruppere før de går inn igjen. Lenge så det ut som Bitfix skulle ta den neste teamfighten, men BO7 kaster seg rundt og får kontroll. Rett før det andre punktet er det slutt på fremdriften. Her har det forsvarende laget en taktisk fordel i tiden det tar å komme tilbake fra start når man respawner. Og uten å comitte for mye til fighten klarer Bitfix å drøye ut tiden kun få meter fra sjekkpunktet. Tilslutt går de fulltallige inn, vinner team fighten, og med overtid på klokka er det over i første runde.

På kontrarunden er det egentlig mye det samme som sist. Denne gangen er det Bitfix som får bevege seg uten større problemer hele veien opp til punkt 2. Men der setter BO7 grensen. Med flere intense, og langvarige fights klarer de å stå i mot og holder payloaden kun centimer fra der de selv måtte gi tapt i forrige runden. Dermed tar BO7 Route 66 med minst mulig margin.

Starten på en lang fight som tilslutt vant Route 66 for BO7.

Bitfix 2 – 3 BO7

Eichenwalde

Det er på Eichenwalde det avgjørende slaget skal stå. Finalen ble spilt best av 7, og med 3 – 2 i BO7 sitt favør kan matchen avgjøres her. Eichenwalde var finalens andre hybrid-map.

Begge lag velger nesten identiske sammensetninger. Vi finner en Pharah, og en D.va / Winston dive combo på begge lag. BO7 i forsvar, går for en Soldier 76 i startoppsetningen, mens Bitfix på sin side går for en Tracer i steden. Med to Pharahs i luften får man fort en avgjørende flyvende meta-fight, og dette skjer her også. Og til slutt er det Areance (Pharah) på Bitfix som får stor uttelling på sin Rocket Barrage, og dermed er fighten for over. Bitfix tar første punktet. Deretter ruller det greit på for Bitfix. Med Dantey på Widowmaker får BO7 problemer med å forsvare seg. Men de klarer tilslutt å stanse payloaden. Et siste push fra Bitfix ender i fiasko nesten før det har startet, når Mtn får inn en fin dead eye på Mercy (Michelle).

Mtn prikker inn en Dead Eye på Michelle i det avgjørende øyeblikket av første runden på Eichenwalde.

I andre runde har lagene byttet om på lite. Og det er fortsatt det angripende laget, denne gangen BO7 som går for en Tracer, mens Bitfix velger en Soldier 76. BO7 er kjappe til å sikre seg første punktet, men stoppes deretter rett etter borgåpningen.  Etter å ha drevet BO7 tilbake til borgåpning holder de god kontroll over situasjonen med Pharah (Areance) og Widowmaker (Dantey). BO7 og Fawad prøver seg på en Widowmaker selv. Det tar ikke lang tid før Widow vs. Widow kampen kommer ut i favør av Dantey. Men en resurrect fra Trob (Mercey) tar Fawad tilbake i kampen. Etter å ha satt Pharah (Areance) ut av kampen klarer Zappy (Winston) å overraske Dantey, og dermed kan BO7 fortsette å rulle. Bitfix klarer ikke riktig å samle seg etter det, og BO7 kan dermed trille payloaden komfortabelt over målstreken, og kalle seg vinnere av Overwatch på TG18.

Bitfix 2 – 4 BO7

Prat med BO7 etter kampen

Etter kampen tok vi en prat med BO7 om hvordan de hadde opplevd kampen:

– Dere havnet bakpå på Dorado, hva følte dere da?

– Dorado er en bane som vi ikke er sterke på, for vi har ingen Widow-spiller. Vi sliter på Widowbaner rett og slett. Det var ikke overraskende at vi tapte den.

– Hvordan snur dere rundt når dere ligger bakpå etter første matchen i en finale?

– Vi fikk en god leveranse med mat og fikk tenkt litt. Neste bane var Hanamura, som vi egentlig ikke ville ha. Men vi bestemte oss for å gå tanks, det er lettere.

– Hanamura gikk veldig bra for dere. Dere hadde et fint splitt og hersk forsvar på slutten. Var det noe dere hadde øvd på?

– Vi ble litt overraska over at vi gjorde som vi gjorde. Vi er ikke så flinke på Hanamura.

– Hva gikk galt i siste svingen på Kings Row?

– Det var compen. Vi burde byttet til Hanzo, for da kunne vi contesta Widowmakeren deres i tillegg og fått de til å dive Hanzo. Og da dribler vi dem.

– Det ble ganske svett på slutten på Route 66. Var det høy temperatur i chatten da?

– Ja! Det var veldig mye små marginer der, så det kunne gått begge veier egentlig. Men vi klarte det med en bra pulse bomb. Kunne gått mye værre for oss.

– Hvordan var følelsen når vogna rulla inn på Eichenwalde?

– Da var det good feeling. Da var målet vårt nådd. Vi hadde jo reist hit for å delta.

– Dere regnet med å vinne?

– Vi regnet med det, for vi trodde ikke det var så veldig mange bra lag. Men det var ikke et veldig dårlig lag vi spilte mot i finalen. Bitfix var veldig gode, de fortjente å være i finalen. Det var mye større motstand enn forventet.

– Hva var best øyeblikket for dere i finalen?

– Route 66 egentlig, det var helt sinnsykt. Siste fighten der. Hanamura ga oss også en veldig god motivasjonsboost. Vi fikk liksom litt ekstra energi da, til å avslutte.