Vikingskipet, Hamar
27.–31. mars, 2013
Demo

Demo

Lag et kjørbart program som viser sanntidsgenerert grafikk og spiller musikk. Vis frem programmeringstalentet og de musikalske og kunstneriske talentene i gruppen din.

Konkurransen er kombinert, som referer til at demoer for alle platformer kombineres i samme konkurranse.

Regler

  1. Innlevering

    Innleveringer i demokonkurransen må bli levert igjennom det nettbaserte konkurransefjeset, som en Zip- eller Rar-fil. Den må inneholde den kjørbare filen, samt alle datafiler og dynamiske biblioteker (.dll/.so-filer) som trengs.

  2. Antall innleveringer per deltaker

    I denne konkurransen tillater vi flere innleveringer for hver deltaker, og dere kan (og bør) selvfølgelig være flere deltakere som samarbeider om en innlevering. Men det er også lov å levere alene.

  3. Rare platformer

    Hvis innleveringen din er for en annen platform enn det som er listet under “Vanlige platformer” vennligst kontakt Creativia-crewet så fort du kan når du ankommer for å diskutere detaljene rundt innleveringen din.

    Hvis du på forhånd vet at det er vanskelig å vise frem innleveringen din på en prosjektor vennligst lever et videoopptak av innleveringen din. Vi må fortsatt få se at innleveringen din faktisk kjører på platformen du har valgt, og vi vil trenge innleveringen for å distribuere de etter konkurransen.

  4. Dømming

    Vinneren vil bli valgt ved å kombinere resultatet fra en publikumsavstemning med en dømming av et dommerpanel. Publikumsavstemningen vil stå for 67% av den endelige poengsummen, og dommerpanelet står for de resterende 33%.

  5. Vanlige platformer

    Vi har i utgangspunktet ingen begrensninger på platformer for denne konkurransen. Det betyr at du kan levere for hvilken platform du vil, så lenge det er en sanntidsproduksjon.

    Men vi kan ikke støtte alle mulige platformer, og vi har en liste med platformer vi støtter under. Hvis du planlegger å levere for en platform som ikke er listet under må du være forberedt på å hjelpe oss å finne en emulator og/eller levere et videoopptak sammen med demoen. Du må også kontakte oss i Creativia-crewet så fort som mulig når du ankommer (du kan finne oss i resepsjonen i Creative Lounge).

    • Windows (compomaskinen vil kjøre Windows7, med siste Service Pack, DirectX og drivere installert.)
    • Linux (compomaskinen vil kjøre Kubuntu 12.10, med siste oppgraderinger for biblioteker og drivere tilgjengelig installert.)
    • Amiga (emulert) - Hvis du har en PPC-demo, vennligst lever et videoopptak.
    • Atari (emulert)
    • C64 (emulert)
    • Gameboy Advance (emulert)
    • Flash
    • Silverlight
    • .NET 4.0
    • Java (SE 6, Update 23)
    • HTML5/JavaScript, GPU-aksellerert WebGL tilgjengelig.

    Innleveringen din må kjøre under både ATI og nVidia. Hvis du har en preferanse for en av disse vennligst noter dette både i .nfo-filen i innleveringen din og i kommentarfeltet i innleveringsformen.

    For HTML5/JavaScript-demoer vennligst spesifiser hvilke browsere du har testet i i .nfo-filen i innleveringen din og i kommentarfeltet i innleveringsformen.

  6. Konfigurasjon av emulatorer

    For innleveringer som krever en emulator vennligst lever en konfigurasjonsfil for emulatoren også. Crewet forbeholder seg retten til å sette begrensninger for konfigurasjonen for å være sikker på at innstillingene reflekterer faktisk maskinvare (vi tillater ikke 8GHz Amiga500er).

  7. Testing på compomaskinen

    Underveis i partyet så er du velkommen til å komme til oss for å få tested demoen din på compomaskinen. Du trenger ikke å ha en ferdig demo for å teste. Dette er en mulighet for å sjekke initialiseringskoden og andre kritiske/sketchy stier i koden din for å unngå problemer under den faktiske konkurransen.

    Om du leverer for en annen platform enn Windows oppfordrer vi deg til å bruke dette tilbudet.

  8. Størrelsesbegrensninger

    Det er i utgangspunktet ingen størrelsesbegrensninger, men det er ingen unnskyldning for å ikke rydde opp i datafilene dine før du leverer. Pakkede datafiler er fortsatt tøft også.

  9. Kjøretidsbegresninger

    Demoen vil ikke bli kjørt i lenger enn 8 minutter, men demoen din må være ekstraordinært interessant for å være så lang.

    Prøv å holde et godt underholdningsnivå igjennom hele produksjonen, husk at hundrevis av mennesker vil se på og de går fort lei.

Hva er en demo?

En demo kan best beskrives som en sanntidsgenerert musikkvideo.

Vanligvis et samarbeidsprosjekt som representerer de kombinerte talentene til flere personer, med nydelig grafikk og fantastiske visuelle effekter synkronisert til et fett lydspor.

En demo er et kjørbart program som kommer i størrelser fra noen få bytes og opp mot mange hundre megabytes inklusive datafiler. Ved å bruke teknologi som DirectX og OpenGL er demoer både en kunstform og en teknisk prestasjon.