Seminarer om Programmering
Programming 101Har du noensinne ønsket å lage ditt eget spill, en demo, eller kanskje en iPhone-app? Hvorfor ikke bruke TG på å lære deg de grunnleggende ferdighetene? Akkurat som i fjor kommer vi på The Gathering til å holde en nybegynnervennlig introduksjon til programmering. Tid: Onsdag 16:00-17:00 Bli kjent med konsepter som variabler, operatorer, løkker og funksjoner gjennom konkrete eksempler du kan leke deg med på din egen maskin etter foredraget. Etter foredraget kan du snakke med våre mentorer for å lære mer. Vi håper selvsagt at du benytter deg av dine nye ferdigheter ved å delta i en av våre programmerings-konkurranser. |
Make a demo already!The Gathering er Norges eldste nålevende demoparty. Siden 1992 har demo-konkurransen vært høydepunktet på ethvert TG. Her gir vi deg en innføring i den eldgamle kunsten det er å lage vanvittige sanntids-effekter synkronisert til musikk - for så å få det vist fram på en storskjerm. Tid: Onsdag, 17:30-19:00 Denne forelesningen gir deg en innføring i selve kjernen i demoproduksjon - grafikkprogrammering. Du vil få se noen demoer, få presentert en rekke verktøy som kan hjelpe deg i gang, og selvsagt gir vi deg råd om hvor du kan henvende deg for videre hjelp. Disse verktøyene vil presenteres:
Etter innføringen håper vi du har funnet verktøyene som passer best for deg. Mentorene i vår Creative Lounge kan deretter hjelpe deg videre, uansett hvilke verktøy du bestemmer deg for å bruke. |
GNU Rocket science - a general purpose, ad-hoc demotoolSiden tidenes morgen (det vil si; siden en gang på tidlig 80-tall) har demogrupper tilstrebet å skape den perfekte demo: en produksjon med det aller beste av musikk, programmering og grafikk. Men for å lykkes må de forskjellige elementene kombineres på en måte som ser, høres og føles riktig ut. Erik Faye-Lund aka Kusma^excess viser deg hvordan du kan gjøre dette med gratisverktøyet GNU Rocket toolkit. Tid: Onsdag, 19:00-20:00 GNU Rocket gir deg en enkel måte å knytte demoen din opp mot et spesialisert demoverktøy, uten å ta fra deg kontrollen over koden din. Ved hjelp av et enkelt, men kraftig Windows GUI-verktøy vil du kunne spole fram og tilbake i demoen din, og keyframes kan redigeres, kopieres og limes inn. Med på kjøpet får du full angre/gjenta-funksjonalitet. Seminaret gir en kort innføring i hvordan GNU Rocket virker, og hvordan du kan integrere det i en enkel demo (med eksempler for både C/C++ og C#). |
Intro to 4k IntrosJake Taylor (Ferris of Youth Uprising) er tilbake på The Gathering for å snakke om hvordan du kan lage din egen demo på under 4096 bytes. Lær de mørke hemmelighetene bak demoproduksjon på mikronivå, fra grafikk, til musikk og mer til. Tid: Torsdag, 17:00-18:00 Vi gir deg en "kom-i-gang-pakke" for 4K-programmering, og seminaret vil vise deg hvordan du bruker pakken - samt triks og metoder for å kunne lage en så kompakt demo. Vi gir også en innføring i forskjellige verktøy for å lage innhold, og effektive teknikker for rammeverkdesign. |
Introduction to deferred shadingThomas Austad aka datsua^PlayPsyCo lærer deg shader-teknikkene som ble brukt i fjoårets vinner i demo-konkurransen - "Phon" av PlayPsyCo. Tid: Fredag, 13:00-14:00 Å gå fra vanlig "forward rendering" til "deferred rendering" blir av mange sett på som vanskelig. Datsua, derimot, mener at det ikke er vanskelig i det hele tatt; han har derfor tenkt å vise deg hvordan man gjør det. Her vil du lære om vanlige fallgruver, og du vil få presentert rendering fra en ny synsvinkel. Seminaret fokuserer på hvordan man kan bygge en enkel, men utvidbar renderer ved hjelp av OpenGL 3.3. Emner som vil bli dekket: g-buffer, lighting models, shaders, post processing. |
Controlled Chaos: Procedural Content GenerationLær hvordan mesterne av 64k-introer klarer få tvinge enorme mengder med snasen grafikk inn i 64 kilobytes. Tid: Friday 18:00-19:00 "Procedural generation" handler om hvordan du kan beskrive data i form av matematiske funksjoner som genererer dataene du er ute etter. Det er en flott teknikk for den som vet å kontrollere kaos, og lar deg representere veldig mye på veldig lite plass. Imidlertid handler ikke procedural generation bare om å lage liten kode; det er en nødvendighet hvis man ønsker å oppnå det vanvittige detaljnivået som forventes fra dagens spill og animasjonsfilmer, selv om man har dagens avanserte teknologi til rådighet. I dette seminaret starter vi med det mest grunnleggende, og jobber oss opp mot de mest ekstreme tekniske detaljene. Gjennom seminaret vil du få presentert mange eksempler og anvendelser fra virkeligheten. |