TGs historie

Begynnelsen av TG

The Gathering (TG) er et resultat av en utfordring. Etter å ha klaget på et par andre datapartyer fikk grunnleggerne av TG grei beskjed: "Vel, hvis dere tror at det er så enkelt, arranger et party selv!"

Etter å ha brukt cirka et år til forberedelser, ventet arrangørene 600 deltakere til datapartyet i 1992, men endte opp med 1100 deltakere i alt. TG fortsatte å vokse, og i 1993 var det 1400 deltakere. I 1994: 1800. I 1995 ble The Gathering arrangert i Stavanger. På grunn av lange reiseavstander ble antallet lavere (1500 deltakere), men allerede i 1996, det første året The Gathering ble arrangert i Vikingskipet, deltok 2500 personer.

TG's utvikling

TG's utvikling fortsatte og i 1997 deltok 3300 personer TG's andre arrangement i Vikingskipet, samtlige billetter var utsolgt.  
Vi syntes få plasser ikke var god nok grunn til å holde folk unna, derfor laget vi plass til 4300 deltakere i 1998. Også dette året ble alle billettene solgt, og rundt 1300 håpefulle måtte skuffet innse at det ikke var nok billetter. Det samme skjedde i 1999, 2000, 2001 og 2002. I 2002 var det estimert at rundt 4000-5000 personer ikke fikk billetter. I 2003 ble The Gathering utvidet igjen. Nå var det plass til 5000 deltakere, men enda en gang ble det utsolgt. Dette året var det mer enn 3500 personer på venteliste uten billetter når party gikk av stabelen.

I både 2005 og 2006 hadde TG kapasitet til 5200 deltakere, men med vår nye billettsystem, ble det noen billetter til overs. Dette fordi billettene kunne selges tilbake til systemet, og da var det ikke tid tid til å selge de ut igjen gjennom systemet. The Gathering 2007 ble også utsolgt, og 5200 personer fikk en skikkelig bra påske i Vikingskipet.

  • 1993 – ca 1400 deltakere
  • 1994 – ca 1800 deltakere
  • 1995 – ca 1500 deltakere (Arrangert i Stavanger med lengre reiseavstand og dermed færre deltakere)
  • 1996 – ca 2500 (Første året I Vikingskipet Olympiske Arena på Hamar, kjent fra OL I 1994)
  • 1997 – ca 3300 deltakere – UTSOLGT!
  • 1998 – ca 4300 deltakere – UTSOLGT! Estimert 1000-1500 igjen på ventelista
  • 1999 – 4300 deltakere. UTSOLGT! Estimert 2000 – 2500 igjen på ventelista.
  • 2000 - 4300 deltakere. UTSOLGT! Estimert 3500 – 4000 igjen på ventelista.
  • 2002 - 4300 deltakere. UTSOLGT! Estimert 4000-5000 igjen på ventelista.
  • 2003 - 5000 deltakere. UTSOLGT! Mer enn 3500 på ventelista.
  • 2004 - 5200 deltakere. UTSOLGT! Mer enn 4000 på ventelista.
  • 2005 - 5200 deltakere. UTSOLGT!.
  • 2006 – 5200 deltakere. UTSOLGT!
  • 2007 - 5200 deltakere. UTSOLGT!
  • 2008 - 5200 deltakere. UTSOLGT!

Som en av de fire store partyene i verden (de andre være seg Assembly i Finland, The Party i Danmark og DreamHack i Sverige), er TG både en nasjonal og internasjonal begivenhet som har vokst eksponentielt med Internettet.

Verdens største midlertidige nettverk

En av rekordene som er satt på The Gathering er at vi kunne vise at vi hadde verdens største midlertidige nettverk. I 1996 var det ca 1500 koblinger med gjennomsnittlig 700-900 brukere. I 2000 var det mer enn 4800 koblinger, og rundt 2800 brukere hver sekund. En verdensrekord vi er veldig stolte av.

Nettverket håndterer en stor mengde data, og vi forventer å bryte terrabytegrensen i år. Websiden får flere millioner treff under selve arrangementet.

Interessen for disse arrangementene kan bli avlest etter antall nedlastninger fra scene.org som har over 6 millioner i løpet av et år, eller fra ftp.hornet.org (en del av ftp.cdrom.com), som har over 200.000 nedlastninger hver uke. Interessen for demoscenen, spilling, IRC og arrangementene rundt disse er tydelig blandt unge datainteresserte. Sitat fra en trend researcher fra Coca-Cola International trykket I Dagens Næringsliv: “Det vil være syv dominerende ungdomskulturer i fremtiden… Nummer én av disse vil være den teknologiske ungdomskulturen, og et tegn på dette er for eksempel The Gathering som holdes i Hamar, Norge hvert år.”

Nettverket

Internettilkoblingen vi tilbyr til deltakerne på The Gathering blir raskere og raskere for hvert år som går. Internettlinja på The Gathering 2007 var på hele 2 Gbit.

Hva linja blir i år er fortsatt en liten hemmelighet.

  • 1999: 35 Mbit internettilkobling
  • 2000: 35 Mbit internettilkobling
  • 2003: 1 gbit internettilkobling
  • 2004: 1 gbit internettilkobling
  • 2005: 1 gbit internettilkobling
  • 2006: 1 gbit internettilkobling. Halvveis ute i partyet ble nettverket oppgradert til 1.5 gbit.
  • 2007: 2 gbit internettilkobling.
  • 2008: 3 gbit internettilkobling

Theme Songs

Hvert år er det en eller flere sang som før, under, eller etter partyet som blir sett på som “årets TG-sang”. Vinneren er naturlig  nok den sangen vi hører fra flest høytalere under partyet. Under har vi listet TG-sangene fra 1992 og utover.

  • 1992: "Das Boot" - U96
  • 1993: "No Limit" - 2 Unlimited
  • 1994: unknown
  • 1995: "Move your ass" - Scooter
  • 1996: "Panzertruck"
  • 1997: "Million Miles" - Dune
  • 1998: "Brittas Fitta" - Björn Rosenström & "Overdose" - Snack
  • 1999: "9pm (Till I Come) - ATB
  • 2000: "Freestyler" - Bomfunk MCs
  • 2001: "Popcorn"
  • 2002: "Rosa Helikopter" - Peaches
  • 2003: unknown
  • 2004: unknown
  • 2005: "Schnappi, das kleine Krokodil" - Schnappi
  • 2006: "Boten Anna" - Basshunter
  • 2007: Ingen klar kandidat. Se under.
  • 2008: Alla som inte dansar.

Mange sanger har blitt foreslått som “TG2007-sangen”, noen av disse er; ”You are a Pirate” av Lazy Town, "Sorry Arne" av Jim & Stian K, “Det var en gång en liten fågel” av Laser, “Barber din fisse” av Dario von Slutty og “My Boobs Are ok” av Lene Alexandra Øien. Ingen av de skilte seg ut på den måten at de kan kåres som årets TG-sang, men en eller to av de hadde definitivt blitt kåret som vinner dersom det hadde latt seg gjøre.

Tagline

De fleste årene har TG hatt en tagline. Denne har gjerne hatt innvirkning på  logoen og enkelte andre materialer.

  • 2000: “The Gathering 1900 - Follow the Flow”. Inspirert av Millennium bug
  • 2001: “A Cyberspace Odyssey”. Inspirert av filmen "2001: A Space Odyssey"
  • 2002: “The Gathering: Reloaded". Inspirert av filmen The Matrix Reloaded, og en referanse til den endeløse reloadingen på websiden til PTN, i jakten på en billett.
  • 2004: "Rescue of Fractalus". Inspirert av Lucasfilmen Games' game Rescue on Fractalus!
  • 2005: "We Are The Robots". Inspirert av Kraftwerk’s sang "The Robots"
  • 2006: "The Dark Side of Pluto" Inspirert av NASA’s første sonde til Pluto.
  • 2007: "Still Puzzled?" Inspirert av den berømte fifteen puzzle"
  • 2008: "Optimus Prime" Inspirert av tallene 16 og 17.

Struktur

Organisasjonstrukturen bak The Gathering har utviklet seg fra å være arrangert av en gruppe kalt The Crusaders, til å være en non-profitt organisasjon som heter KANDU (Kreativ Aktiv Norsk DataUngdom). Organisasjonens mål er å promotere kreativt bruk av data bade på TG, i Norge, og på andre arrangementer her til lands, men også i utlandet. KANDU hjelper også mindre og lokale arrangementer med utstyr og annet de kan bidra med.

KANDU har hjupet partyer i Sverige, Danmark, Finland, Taiwan, UK og US, ivrig etter å gjøre det ingen andre partyer, organisasjoner, arrangementer eller firmaer kan gjøre. Vi lager løsninger på problemer som sees på som nesten helt umulige!

I februar 1998, ble TGTW (The Gathering Taiwan) arrangert, med tilstedeværelse av KANDU medlemmer for å sikre at den samme kreative, enkle og uformelle miljøet råder. Her møttes fremtidige ledere innen datamijøet, og skapte et nettverk for første gang!

Demoscenen

En av hovedarrangementene på TG skjer på demoscenen. For flere år siden brukte unge mennesker begrepet demo som en forkortelse for en politisk marsj eller rally. Nå er det to tusener av de ivrige nerdene rundt Europa (og stadig flere i USA) som bruker dette om et kort, selvlaget program basert på grafikk og lyd som man demonstrerer. Det er ikke en demonstrasjon av et spill eller en businessverktøy, og det har ikke vært koblet til kommersiell bruk. Det eneste programmet demonstrerer er kompetansen til de som står bak. Den eneste grunnen til at programmet er blitt utviklet er for å vise det fram og “nyte” berømmelsen fra selve kulturmiljøet.

Vi har pengepremier for disse konkurransene, men ære og internasjonalt anerkjennelse er definitivt nøkkelen. Å kunne lage elektronisk kunst av høyt kvalitet tiltrekker oppmerksomhet fra firmaer som arbeider med spill, musikk og grafikk, da de stadig jakter etter talenter.

Ideén bak TG

Ideén bak The Gathering er å utvikle det til å være et globalt arrangement med tilstedesværelse flere land. Brorparten av de 5200 deltakerne hovedsakelig fra Norge, men tilreisende kommer også fra Sverige, Danmark, Finland, resten av Europa og noen få fra USA (20 deltakere reiste fra USA for å delta på TG06!) For å kunne levere et "lokalisert" arrangemenet, vil det gi samme følelsen til alle deltakere, med spillkonkurranser og infrastruktur både på lokalt og internasjonalt nivå for å gi en ekstra, global dimensjon til arrangementet, enten det blir arrangeret i Mellomeuropa, Asia eller USA.

Virtuell tilstedeværelse gjennom bruk av internett vil gi ny mening til cybertilstedeværelse, hvor deltakerene kan delta virtuelt, i stedet for å bare motta kjedelig, ikke-interaktiv webinformasjon.

Ungdommen gjør og utfører alt på datapartyene selv, siden alle funksjoner er basert på frivillig arbeid. Kreativitet er viktig, uansett om det er demoer, musikk, grafikk, spill eller noe som helst annet som er hovedinteressen. Den typiske deltager på TG er mannlig student mellom 16-20 (mot 14-18 i 1992). TG er spesielle på det viset at de involverer jenter, med rundt 20% jenter i 1999. Alderen på deltakerene har også utvidet seg fra helt nede i 12 år, til 30 år. Flere unversitetsstudenter og dataingeniører knytter seg til og returnerer til kulturen de kom fra. Spesielt spill- og internettbedrifter sender sine folk til TG.

Sponsorer



TheNewsGathering

Viktige nyheter