Game development Compo

Hopp rett til reglene

Å lage et godt spill krever vanligvis en kombinert innsats fra spill-designere, programmerere, grafikere og musikere. Men av og til kan en idé bli et morsomt og spennende spill med enklere midler. I denne konkurransen kan du få sjansen til å vise for juryen og for publikum at du har laget det neste glimrende spillet vi alle elsker å spille.

I år har the Gathering inngått samarbeid med Norwegian Game Awards (NGA). Bidrag levert i denne konkurransen vil også kunne delta i NGAs konkurranse. Dette gir deg muligheten til å vinne flere premier, og få mer oppmerksomhet om spillet ditt.

Denne konkurransen er kun for spillbare spill. Hvis du har en god idé for et spill, men ikke har evner eller tid til å lage en spillbar prototype for det, anbefaler vi deg å delta i Game Concept Compo.

Regler

  1. Innlevering

    Bidrag til konkurransen skal leveres gjennom det web-baserte compo-systemet.

    Bidraget skal leveres i et ZIP- eller RAR-arkiv som inneholder selve spillet, alle tilhørende datafiler og alle nødvendige bibliotek (DLL-filer) som trengs for å kunne kjøre spillet.

  2. Tillatte plattformer

    • Windows
    • Linux
    • Java
    • .Net
    • XNA
    • Flash
    • Silverlight
    • Alle mulige portable enheter som f.eks. mobiltelefoner, Gameboy Advance etc. (her må du selv ta med nødvendig utstyr for å demonstrere spillet for oss)
  3. Størrelsesbegrensning

    350 MB i kjørbar/installert) form

    Alle datafiler og bibliotek som er nødvendig for å kjøre demoen teller med når spillet skal vurderes opp mot denne grensen. Pre-installerte standardbibliotek som for eksempel DirectX teller naturligvis ikke med.

  4. Kåring av en vinner

    Vinneren vil bli kåret med en kombinasjon av stemmer fra publikum og jury-stemmer. Publikums stemmer vil utgjøre 67% av den endelige poengsummen for bidragene, jury-stemmene vil telle 33%.

  5. Forhåndsutvelgelse

    En jury vil velge ut opp til åtte (8) bidrag som vil bli demonstrert for publikum, og delta i finalen.

    For å forsikre deg om at juryen kan verdsette spillet ditt fullt ut bør du lage en liten brukerveiledning. Denne bør forklare spillets konsept og mål, i tillegg til informasjon om hvordan man kontrollerer det.

    Bidrag som ikke blir plukket ut til finalen kan ikke stemmes på.

  6. Bidraget må kjøre på compo-maskinen for å kunne delta

    Bidrag som ikke kan kjøres på compo-maskinen vil bli diskvalifisert. Pass på at du legger ved nødvendige instruksjoner for installasjon og start av spillet, hvis dette er nødvendig.

    Bidrag for portable enheter er naturligvis unntatt denne regelen, men du må fremskaffe utstyr som gjør oss i stand til å teste og vise bidraget ditt.

  7. Generelle regler

    De Overordnede reglene for de kreative konkurransene på the Gathering 2009 gjelder for denne konkurransen.

Spesifikasjon for compo-maskinen

Detaljene er ikke helt fastsatt, men det blir noe slikt:

  • Dual eller quad core-prosessor
  • Grafikk-kort med støtte for shader model 4.0
  • Mer enn nok minne

Innleveringsfrister

Myk deadline

Denne konkurransen har en myk deadline, og denne er fredag 10.04.2009 23:59. Du må ha levert en fungerende versjon av bidraget ditt via compo-systemet før denne fristen. Du kan fortsette å oppdatere bidraget ditt frem til den endelige deadlinen.

Endelig deadline

Den endelige deadlinen for denne konkurransen er lørdag 11.04.2009 12:00. Etter dette tidspunktet får du ikke lenger lov til å oppdatere bidraget ditt. Den siste opplastede versjonen før denne fristen vil bli brukt i konkurransen.

Premier

Plass Premie
1. 10 000 NOK
2. 5 000 NOK
3. 2 500 NOK

Se premieoversikten for å se premier for andre konkurranser.

Kom i gang

Oppstartssett og veiledninger

  • C++ Tutorial - En grunnleggende innføring i programmering med C++
  • Demomaking for dummies - Veiledning og eksempler fra foredrag Demomaking for dummies fra TG06 (OpenGL/C++)
  • nehe.gamedev.net - Omfattende steg-for-steg-veiledninger i OpenGL (OpenGL/C++)
  • directxtutorial.com - Steg-for-steg-veiledning i Direct3D 9.0-utvikling (Direct3D9/C++)
  • Microsoft XNA Game Studio - Microsoft utviklingsrammeverk for spillprogammering i C#. Kan også brukes til å lage demoer med.
  • Frontend - Rammeverket brukt blant annet til invitasjonen for årets TG (C++)
  • BASS audio library - API for avspilling av lyd for Windows og OS X.

Sponsorer



TheNewsGathering

Viktige nyheter